جمعه 12 آذر 1395
بازدید امروز : 7590 نفر
موتور جستجوی سایت نیازمندیهای دانشجویی موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...
تلگرام سایت تحقیق
تحویل در محیط : word
عنوان :

وجوه و آفاق اعجاز قرآن

ابتدا هزینه سفارش را از طریق پرداخت آنلاین و یا انتقال به شماره کارت 6037991813769019 بانک ملی به نام سید علیرضا هاشمی و یا واریز به شماره حساب 0102834007003 ملی بنام سید علیرضا هاشمی و با داشتن شماره فیش واریزی اقدام به سفارش کنید.
عنوان سفارش :
وجوه و آفاق اعجاز قرآن
تعداد صفحه :
19
قیمت :
3000 تومان
جهت سفارش اینجا کلیک کنید

خلاصه مطالب وجوه آفاق اعجاز قرآن

معناشناسی معجزه

اعجاز در لغت، از ریشة «عجز» به معنای پایان و بُن شیء است (راغب اصفهانی، ۳۳۴)، و در قرآن نیز به همین معنا آمده است؛ چنان که خداوند می فرماید: اًِنَّا أَرسَلنَا عَلَیهِم رِیحاً صَرصَراً فِی یَوم نَحسٍ مُستَمِر تَنزِ عُ النَّاسَ کَأَنَّهُم أَ عجَازُ نَخلٍ مُنقَعِرٍ.

ما تندباد وحشتناک و سردی را در یک روز شوم که استمرار داشته است، بر آن ها فرستادیم که مردم را همچون تنه های نخل ریشه کن شده، از جا می کند (معرفت، ۴/۱۶)؛

بدین جهت در معنای عجز، ضعف در برابر قدرت به کار رفته، واژة اعجاز به معنای به عجز درآوردن و ایجاد درماندگی در طرف مقابل است. معجزه آن است که فرد مد عی منصبی از مناصب الاهی، کاری را انجام دهد که فراتر و برتر از قوانین طبیعت باشد و دیگران از انجام آن ناتوان باشند، ضمن آن که آن کار، گواهی بر درستی او نیز باشد (قمر (۵۴): ۱۹ و ۲۰).

علا مه طباطبایی نیز در تعریف معجزه، اعتقاد دارد:

امری خارق عادت است که بر تصرف نیروی ماورای طبیعت، در عالم طبیعت و جهان ماد ی دلالت دارد، نه آن که امری باشد که ضروریات عقلی را باطل کند (خویی، ۱۴۰۱: ص ۳۳).

با توجه به تعاریف مذکور می توان بر این امر تأکید کرد که در اعجاز، شرایط ذیل، ضرورت دارد:
۱-معجزه همراه با تحد ی ومبارزه طلبی است.
۲-معجزه کاری است که دیگران بدون کمک خداوند، از انجام آن ناتوانند؛ بدین سبب، قابل تعلیم و تعلم نیست برخلاف سحر و جادو و هیپنوتیزم و مانیه تیزم و... که از علوم غریبه و اکتسابی هستند.
۳- معجزه می باید به واسطة مد عی رسالت انجام شود؛ بنابراین، اموری که بشر گرچه از انجام آن ها ناتوان است، مانند حرکت خورشید، ماه و ...، معجزة کسی به حساب نمی آید؛ چون آن ها بدون واسطه، کار خداوند است.
این نکته نیز نمی باید مورد غفلت واقع شود که اصطلاح معجزه دربارة قرآن که هم اکنون مرسوم و متعارف است، در آیات قرآن بدان اشاره نشده و این اصطلاح را همانند دیگر اصطلاحات کلامی و تفسیری، متکلمان و مفسران از قرن سوم به بعد رایج کرده اند و قرآن، از اعجاز با عبارت های «بینه و آیه» و ... یاد کرده است مانند:

وَقَالُوا لَو لاَ یَأتِینَا بِاَّیَةٍ مِن رَّبٍّهِ أَوَ لَم تَأتِهِم بَیٍّنَةٌ مَا فِی الصُّحُفِ الأُولَی.

و آن ها گفتند: چرا [پیامبر]، معجزه و نشانه ای از سوی پروردگارش برای ما نمی آورد؟ بگو آیا خبرهای روشن اقوام پیشین که در کتاب های آسمانی نخستین بوده است، برای آن ها نیامد (طه (۲۰): ۱۳۳).

قَد جِئتُکُم بِبَیٍّنَةٍ مِن رَبٍّکُم فَأَرسِل مَعِیَ بَنِی اًِسرَ ائِیلَ قَالَ اًِن کُنتَ جِئتَ بِاَّیَةٍ فَأتِ بِهَا اًِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ.

]موسی گفت:] من در حقیقت، دلیلی روشن از سوی پروردگارتان برای شما آورده ام؛ پس فرزندان اسرائیل را همراه من بفرست. فرعون گفت: اگر معجزه ای آورده ای، پس اگر راست می گویی آن را ارائه بده (اعراف (۷): ۱۰۵ و ۱۰۶).

قرآن، معجزة همة عصرها

معجزة هر عصری، لازم است در خور عصر خود باشد تا از تأثیرگذاری آن، چیزی کاسته نشود؛ بدین جهت، در عصر حضرت موسی که قوم او در جادوگری سرآمد بودند، معجزة او از جنس سحر بود و چون در عصر حضرت عیسی، علم طب، پیشرفت قابل توجهی داشت، معجزة او شفای بیماران واحیای مردگان بود. در زمان بعثت پیامبر اسلام۹ نیز چون فرهنگ شعر و شاعری و سخنوری در اوج قرار داشت، معجزة پیامبر اسلام۹ متنی زبانی بود که تفوق پیامبری او را ثابت می کرد و فقط برای آن روزگار نبود؛ بلکه چون پیامبر اسلام۹، خاتم نیز بود، معجزه او می باید جاویدان و برای همة اعصار باشد، نه زمانمند و مکانمند؛ بدین جهت، معجزة او با آن زمان و همة دوران ها متناسب شد.

با کلیک روی +۱ ما را در گوگل محبوب کنید
صفحه اصلی| تحقیق | تحقیق های آماده | ترجمه | ترجمه آماده | کار آماری | کار آماری آماده | طرح کارآفرینی | نما و پلان

شماره پاسخگوی سایت : 09118370377 - 09111491359
Email : tahghighnet@yahoo.com
www.tahghigh.net 2007 - 2016