پنج شنبه 18 آذر 1395
بازدید امروز : 2542 نفر
موتور جستجوی سایت نیازمندیهای دانشجویی موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...
تلگرام سایت تحقیق
تحویل در محیط : word

عنوان : انسان کامل در مثنوی - روش تحقیق

ابتدا هزینه سفارش را از طریق پرداخت آنلاین و یا انتقال به شماره کارت 6037991813769019 بانک ملی به نام سید علیرضا هاشمی و یا واریز به شماره حساب 0102834007003 ملی بنام سید علیرضا هاشمی و با داشتن شماره فیش واریزی اقدام به سفارش کنید.
عنوان سفارش :
انسان کامل در مثنوی - روش تحقیق
تعداد صفحه :
25
قیمت :
6000 تومان
جهت سفارش اینجا کلیک کنید

خلاصه تحقیق
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
بیان مسئله 2
اهمیت و ضرورت تحقیق 5
اهداف تحقیق 5
پیشینه تحقیق 8
ادبیات تحقیق 9
ویژگیهای«انسان کامل» در مثنوی معنوی 9
مهم ترين وظيفه انسان كامل از ديدگاه مولوی 20
نتیجه گیری 21
منابع 23
  مقدمه
از نظر مولوی ، انسان کامل آیینه ی کلی خداوند است :
گفتم : ای دل ! آیینه ای کلی بجو رو به دریا ، کار برناید به جو در انسان کامل دو معراج وجود دارد وسیر صعودی و نزولی انسان ، تابع این دو معراج است .
معراج اول ، تولد معنویت در وجود انسان کامل است و معراج دوم ، صعود او به عالم ملکوت و رسیدن به مقام اتحاد است ، که شاید برای همه کس میسر نباشد .عارفان ، انسان را جامع همه ی اسما ء الهی می دانند و مولانا ، حقیقت انسان را مظهر تمام اسما و صفات خداوندی می داند . جست و جو درباره ی روح انسان ، تکامل یافتن وجود مادی و معنوی انسان و از همه مهم تر به محور عالم بودن انسان کامل ایجاب می کند که آدمی شناخته شود و مولانا ، در مثنوی معنوی ، ضمن بیان مطالب ارزنده ای که به صورت داستان های گوناگون آورده است ، اهمیت شناخت این پدیده ی عظیم خلقت را روشن کرده است .
بیان مسئله
مولانا بر این اعتقاداست که : در خلقت مادی، انسان از مراتب جمادی، گیاهی،حیوانی و انسان می گذرد تا بالاتر از مرتبه ی انسانی به ملائک بپیوندد؛آنگاه از آن فراتر می رود به طوری که آن چه در وهم و خیال نمی گنجد ،آن شود. خاک به گیاه تبدیل می شود ، حیوان گیاه را می خورد و سپس انسان حیوان را شکار می کند .بر این اساس در دفتر چهارم چگونگی مراحل آفرینش انسان را از ابتدا تا انتها این گونه بیان می دارد :
آمده اول به اقلیم جماد وزجمادی در نباتی او فتاد سال ها اندر نباتی عمر کرد وزجمادی یادی ناورد از نبرد وز نباتی چون به حیوانی فتاد نامدش حال نباتی هیچ یاد هم چو میل کودکان با مادران سرِّ میل خود نداند در میان هم چو میل مفرط هر نو مرید سوی آن پیر جوانبخت مجید
به این ترتیب در پی هر مردن ،حیات تازه ای بامراتب معنوی بالاتر به وجود می آید . در این ابیات مولانا سه مرتبه ی جمادی و گیاهی و حیوانی را مقدمه ی آدم شدن قرار داده است :
از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مُردم به حیوان سر زدم مُردم از حیوانی و آدم شدم پس چه ترسم کی زمردن کم شدم حمله ی دیگر بمیرم از بشر تا بر آرم از ملائک پیر و سر بار دیگر ازملک قربان شوم آن چه اندر وهم نایدآن شوم بس عدم گردم عدم چون ارعنون گوید کانا الیه راجعون
بنابر این دیدگاه مولانا در مورد آفرینش انسان ، همان دیدگاه قرآن کریم است که در ضمن آیات گوناگون بیان شده است . خلاصه آنکه مولانا می فرماید : انسان از خاک برآمده است و جایگاه اصلی او خاک است . آغاز وجودی انسان به گونه ای بوده است که شایسته ی نام انسان نبوده اما به امر خداوند متعال ، ماده ای بی ارزش و نا چیز ، مراحل کمال را یکی پس از دیگری طی نمود و پس از دمیدن روح ، صورت انسانی به خود گرفته است . اگر عنایت خداوند نمی بود ، هیچ گاه انسان پا به عرصه ی وجود نمی گذاشت ، بنابراین فیض و کرم خداوندی ، انسان را از نیستی به سرزمینی هستی کشانده است . نکته قابل توجه این است که هدف از آفرینش انسان ، با توجه به آن چه در مثنوی آمده است این است که انسان را خلیفه و جانشین خود بگرداند و این مسئله ، مهم ترین چیزی است که سیمای انسان کامل را آشکار می سازد و به عبارت دیگر انسان کامل کسی است که خود را شایسته ی جانشینی خداوند بداند و «وإذقالَ ربُّک لِلمَلائِکه إنِّی جاعِلُ فی الارضِ خَلیفه قالُوا أتَجعَلُ فیها یَفسِدُ و یَسفِکُ الدِّماءو نُسبِّحُ بِحَمدِکَ و نُقدّسُ لکَ قالَ إنّی أعلَمُ مالا تَعلَمون» ( بقره / 30 ) « و زمانی که پروردگار تو به فرشتگان فرمود : می خواهم در زمین جانشینی برای خود قرار دهم ،
....
با کلیک روی +۱ ما را در گوگل محبوب کنید

شماره پاسخگوی سایت : 09118370377 - 09111491359
Email : tahghighnet@yahoo.com
www.tahghigh.net 2007 - 2016