یکشنبه 4 تیر 1396
بازدید امروز : 1096 نفر
موتور جستجوی سایت نیازمندیهای دانشجویی موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...
تلگرام سایت تحقیق
تحویل در محیط ورد : word
عنوان :

مشارمت عمومی در نظام سیاسی اسلامی- روش تحقیق

ابتدا هزینه سفارش را از طریق پرداخت آنلاین و یا انتقال به شماره کارت 6037991813769019 بانک ملی به نام سید علیرضا هاشمی و یا واریز به شماره حساب 0102834007003 ملی بنام سید علیرضا هاشمی و با داشتن شماره فیش واریزی اقدام به سفارش کنید.
عنوان سفارش :
مشارمت عمومی در نظام سیاسی اسلامی- روش تحقیق
تعداد صفحه :
25
قیمت :
5000 تومان
جهت سفارش اینجا کلیک کنید
  • فهرست مطالب
  • چکیده
  • فصل اول
  • مقدمه
  • بیان مسئله
  • اهمیت و ضروت تحقیق
  • اهداف تحقیق
  • سئوالات تحقیق
  • فرضیات تحقیق
  • جمع آوری اطلاعات
  • فصل دوم
  • مشاركت عمومی مردم
  • مفهوم انتخابات
  • اجزای متشکله انتخابات
  • انتخابات و مشاركت سياسي مردم

    کارکردهای انتخابات مردم سالار

    آثار و پیامدهای مشارکت عمومی

  • 1-کارامدی و تثبیت نظام سیاسی
  • 2-تقویت روحیه تعاون و همکاری
  • 3-دشمن ستیزی و دشمن‏زدایی
  • 4-آبادانی و امنیت اجتماعی
  • 5- استقلال و عزّت اسلامی
  • منابع
  • مقدمه
  • در فرهنگ فارسی، واژه مشارکت به معنای شرکت کردن و نیز بیشتر به معنای شرکت کردن با یکدیگر در انجام کاری و شریک شدن در منافع آن است. علمای جامعه شناسی و علم سیاست تعریف های اصطلاحی فراوانی برای مشارکت ذکر کرده اند که در جمع بندی تعاریف ارائه شده از این مفهوم می توان گفت که مشارکت عمومی که معمولا به تبع هم بستگی و وفاق ملی پدید می آید، عبارت است از: پذیرش آگاهانه و شرکت فعال و مؤثر افراد یک جامعه برای رسیدن به هدف خاص در قالب تعامل، همکاری، تعاون و همیاری از روی میل، رغبت و شوق با استفاده از همه امکانات بالقوه و بالفعل. بر این اساس، در نظام اجتماعی، مشارکت و همیاری و تعامل دو سویه مردم و حاکمیت در اجرای برنامه ها و طرح های توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را مشارکت عمومی می گویند.بدیهی است که در فرایند مشارکت عمومی، فرد خواسته های واقعی خود و جامعه را به درستی و روشنی می شناسد و نه تنها هدف خود را با اهداف جامعه در تعارض و تضاد نمی بیند، بلکه این دو را مکمل و همسو تلقی می کند، به گونه ای که اگر خواسته های او با مصالح عمومی در تعارض باشد، مصالح جامعه را بر اهداف و منابع خویش مقدم می شمارد.

  • بیان مسئله
  • مختصات مشاركت عمومی دو عنصر است:1- مشاركت كننده ،2- موضوع مشاركت

    هر اجتماعي براي زنده بودن نياز به مشاركت اعضاي خود دارد، در واقع مشاركت پويايي و هويت يك گروه است، هرگروه فعال از اعضايي تشكيل شده كه در واقع همان مشاركت كنندگان هستند و به واسطه موضوع، انگيزه و هدفي در فعاليتهاي گروهي مشاركت ميكنند. لذا براي تحليل هر مشاركت بايد پرسيد كه بر پايه كدام انگيزه ها و اهداف انجام شده است؟

  • اهمیت و ضروت تحقیق
  • مشاركت عمومي در نظام مردمسالاري ديني حرفي از جنس ديگر دارد. نمود اصلي مشاركت عمومي برخلاف مشاركت سياسي صرفا انتخابات و شركت در احزاب سياسي نيست در مشاركت عمومي همانگونه كه از نامش پيداست مردم در عموم مسائل كشور دخيل هستند نه اينكه تنها پاي صندوق هاي راي حاضر شوند و بعد از انجام انتخابات از صحنه تصميم گيري ها و سياست گذاري هاي كلان كشور حذف شوند. مردم در هر لحظه اين نظام، صاحبان اصلي حكومت هستند. حضور در راهپيمايي هاي مختلف در طول سال، شركت هفتگي در فريضه سياسي- عبادي نماز جمعه، استقبال هاي عظيمي كه از مسئولان بلند پايه مملكتي در ديدارهاي استاني صورت ميگيرد و... مصدق اين مدعاست. 8 سال جنگ تحميلي و مشاركت عمومي مردم، از پير و جوان گرفته تا زن و مرد به تنهايي خود شاهد اين ادعاست. از طرفي عموم مردم در مسائل كشور شريك هستند نه اينكه تنها بخشي از متنفذان و نخبگان سياسي ذي مدخل در برنامه ريزي ها و سياستگذاري هاي كشور باشند. اگر در جوامع به اصطلاح دموكراتيك از مردم تعبير به توده مي شود اما در نظام مردم سالار ديني مردم ولي نعمتان مسوولان هستند و حاكمان مي بايد خدمتگزاران مردم باشند. در واقع در مشاركت عمومي دو عنصر مشاركت يعني مشاركت كننده و موضوع مشاركت هردو جايگاه ويژه خود را دارند و مردم به عنوان مشاركت كنندگان، ولي نعمتان موضوع مشاركت يعني حكومت ديني هستند و دو عنصر مشروعيت و مقبوليت هم پاي هم باعث پويايي و زندگي مردمسالاري ديني ميباشند.

  • اهداف تحقیق
  • در مورد مشاركت عمومي دو نوع رهيافت كلي وجود دارد؛ در يك سنت كلي نظري مشاركت در سازمان هاي اجتماعي يا سياسي وسيله اي براي تحقق اهداف ديگر (معمولا جزئي و فردي) در نظر گرفته مي شود سنت فكري دوم در بر گيرنده نظريه هاي است كه به اصالت عمل اجتماعي اعتقاد دارد. در اين نظريه ها مشاركت در عمل اجتماعي و سياسي في نفسه هدف محسوب مي شود و از طريق آن تواناييها و خلاقيت هاي انسان بعنوان موجودي عقلاني و ارتباط جو فعليت مي يابد.

    به نظر مي رسد نظر اسلام در مورد مشاركت عمومي بيشتر با رهيافت اول سازگاري دارد؛ يعني مشاركت عمومي وسيله است براي تحقق اهداف، البته نه اهداف جرئي و فردي و خود خواهانه بلكه اهداف كلي تر و بزرگتر كه يك جامعه ي ايماني در پي تحقق آنست. بنا بر اين مشاركت عمومي عبارتست از « پزيرش آگاهانه، شركت فعال و مؤثر افراد جامعه براي رسيدن به هدف در قالب تعامل، همكاري و همياري از روي ميل، رغبت و شوق با استفاده از همه امكانات بالقوه و بالفعل... . بديهي است كه در فرايند مشاركت عمومي، فرد خواسته هاي واقعي خود را به درستي و روشني مي شناسد و نه تنها هدف خود را با اهداف جامعه در تعارض نمي بيند كه آن دو را مكمل و همسو تلقي مي كند به گونه اي كه اگر خواسته هاي وي با مصالح عمومي در تعارض باشد، مصالح جامعه را بر اهداف و مصالح خويش مقدم مي شمارد.»


    ترجمه انگلیسی به فارسی سایت تحقیق

    برای پیدا کردن ما فقط کافیست «سایت تحقیق» را در گوگل سرچ کنید

    ترجمه فارسی به انگلیسی سایت تحقیق
    با کلیک روی +۱ ما را در گوگل محبوب کنید
    صفحه اصلی| تحقیق | تحقیق های آماده | ترجمه | ترجمه آماده | کار آماری | کار آماری آماده | طرح کارآفرینی | نما و پلان

    شماره پاسخگوی سایت : 09118370377
    Email : tahghighnet@yahoo.com
    www.tahghigh.net 2007 - 2017