شنبه 13 آذر 1395
بازدید امروز : 1583 نفر
موتور جستجوی سایت نیازمندیهای دانشجویی موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...
تلگرام سایت تحقیق

موضوع : سقط جنین در فقه و مجازات اسلامی- روش تحقیق
تحویل در محیط : word

ابتدا هزینه سفارش را از طریق پرداخت آنلاین و یا انتقال به شماره کارت 6037991813769019 بانک ملی به نام سید علیرضا هاشمی و یا واریز به شماره حساب 0102834007003 ملی بنام سید علیرضا هاشمی و با داشتن شماره فیش واریزی اقدام به سفارش کنید.
عنوان سفارش :
سقط جنین در فقه و مجازات اسلامی- روش تحقیق
تعداد صفحه :
66
قیمت :
12000 تومان
جهت سفارش اینجا کلیک کنید

چکیده
از نظر پزشكي سقط جنين عبارت است از انداختن حمل ناقص الخلقه و يا ناتمام، خواه از جانب زن باشد يا غير او. جنين بر دو قسم است؛ جنين داراي روح و حيات انساني و جنين فاقد روح. در حرمت سقط جنين در فرض اول ميان شيعه و سني اختلافي وجود ندارد؛ زيرا جنين داراي نفس است و براساس تمام آيات و احاديث قتل انسان محسوب مي شود. در قسم دوم جمعي از اهل سنت آن را جايز مي دانند؛ اما شيعيان آن را حرام مي دانند، هر چند در اين فرض استثنائاتي نيز وجود دارد. اين مقاله به طرح دو مبحث مهم پيرامون سقط جنين مي پردازد؛ مبحث اول، مساله دميده شدن روح در جنين است. بعضي از پزشكان معتقدند كه جنين فاقد حيات نداريم و حتي حيوانات منوي (اسپرماتوزوييدها) مرد و تخمك مونث قبل از عمل لقاح نيز حيات دارند. برخي ديگر معتقدند كه جنين مدتها قبل از اينكه مادر، حركت او را در رحم خود احساس كند حركت دارد؛ ولي كيسه او بزرگ و خود او كوچك است. اما وقتي جنين بزرگ مي شود كيسه برايش كوچك مي شود و مادر حركت پاي او را احساس مي كند. در اين باره بايد گفت كه اثبات امور حسي توسط طب را بايد بدون چون و چرا پذيرفت. اما بايد دانست كه مقصود فقها منحصرا حيات نيست؛ بلكه حيات انساني است كه از نفخ روح به بدن تحقق مي يابد. حيات از نظر فلاسفه قديم داراي انواعي است: نباتي، حيواني و انساني. حيات نباتي نيازمند غذا، تنفس، حرارت و ... مي باشد، حيات حيواني علاوه بر اين امور نيازمند احساس و حركت اختياري است. حيات انساني افزون بر احساس و حركت، قابليت ادراك كليات را نيز دارد و اثر نفس ناطقه مجرد مي باشد. در هر حال مقصود دانشمندان اسلامي از حيات جنين، حيات انساني مي باشد. وجود انساني امروز علاوه بر دلايل عقلي و ديني، دلايل علمي هم پيدا كرده است. از نظر طب امروز تقسيم بندي هاي ديگري هم براي حيات و مراحل آن وجود دارد. اما انتظار درك كيفيت تعلق روح به بدن جنين از علم طب نمي رود. علم در محسوسات نفوذ مي يابدو در فلسفه و امور ديني جز سكوت راهي ندارد. ماترياليستها با خارج شدن از مرزهاي علم و انكار احكام عقل و فلسفه دچار اشتباه شده اند؛ زيرا بين علل فيزيكي و روحي تناقضي نيست و فلسفه، علل عقلي را در طول علل مادي ثابت مي كند نه در عرض آن؛ هر چند كه عده اي از ماترياليستها و حتي موحدين در اين امور راه خطا پيموده اند. روح انسان، مجرد از ماده و لواحق آن مانند زمان و مكان است؛ ولي به عنوان يك موجود ممكن الوجود متناهي و داراي ماهيت است. بر خلاف وجود خدا كه مجرد از ماده و ماهيت است. روح در جسم حلول نمي كند و در آن، جا ندارد و بر بدن سوار نيست. روح مدبر بدن است و علاقه آن تدبيري است. ولي حقيقت اين علاقه از نظر فلسفي، ديني و علمي روشن نيست. از تعلق تدبيري روح به بدن، حيات در پيكر آدمي دميده مي شود و نفخ روح به معناي حيات است كه در بدن حلول مي كند. (نفخت فيه من روحي) خود روح منفوخ نيست بلكه منفوخ از جانب روح است، منظور از منفوخ، حيات است. به هر حال حيات در جنين پس از چهار ماه پديدار مي شود؛ اما روز و ساعت آن مشخص نيست. در بخش دوم اين مقاله، حكم سقط جنين در فروض زير مورد بررسي قرار مي گيرد: در فرضي كه يقين به مردن سقط وجود دارد؛ موردي كه بقاي جنين مستوجب مرگ مادر شود؛ موردي كه بقاي حمل موجب آسيب رسيدن به سلامت مادر مي شود؛ فرضي كه حمل يا ولادت آن مستلزم حرج شديد براي مادر شود؛ حكم حمل خوشه اي و حكم سقط حمل ناشي از زنا.
کليدواژگان:
سقط جنين ، علم ، فقه اسلامي ، شيعه و سني ، ممنوعيت ، زندگي نباتي ، حيواني و انساني ، دميده شدن روح ، حرج

با کلیک روی +۱ ما را در گوگل محبوب کنید

شماره پاسخگوی سایت : 09118370377 - 09111491359
Email : tahghighnet@yahoo.com
www.tahghigh.net 2007 - 2016