جمعه 27 آبان 1396
بازدید امروز : 321 نفر
موتور جستجوی سایت نیازمندیهای دانشجویی موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...
تلگرام سایت تحقیق

موضوع : جایگاه خوشنویسی در معماری مساجد
تحویل در محیط : word

ابتدا هزینه سفارش را از طریق پرداخت آنلاین بانک ملت و یا پرداخت آنلاین بانک ملی و یا انتقال به شماره کارت 6037991813769019 بانک ملی به نام سید علیرضا هاشمی و یا واریز به شماره حساب 0102834007003 ملی بنام سید علیرضا هاشمی و با داشتن شماره فیش واریزی اقدام به سفارش کنید.
عنوان سفارش :
جایگاه خوشنویسی در معماری مساجد
تعداد صفحه :
29
قیمت :
1000 تومان
جهت سفارش اینجا کلیک کنید

تجسّم و تصویرِ اندام انسان همواره موضوعی مورد بحث در طول تاریخ اسلام بوده است.هر چند رعایت چنین ملاحظاتی بیش تر در گفته بوده است تا در عمل،چنان که تاریخِ نگارگری و کتابت در اسلام –و به ویژه ایران- در یک نگاه آشکار خواهد ساخت،ولی مشخص است که در حیطۀ مسجد و یا دیگر مکان های نیمه مقدّس –مرقد،آرامگاه،مدرسه و مانند آن- مخالفت با تصویرِ جان دار نه تنها از فرهنگ سامی (و به ویژه یهودی-مسیحی) بلکه از تمدن های پیش از آن نظیر زرتشتی متاثر بوده است.
حتی در زمینه های غیردینی،نگارگران و تصویرسازانی که اغلب در کارِ مصوّر سازی موضوع های جان دار بودند،پیوسته احساس می نمودند که به فعالیتی «مشکوک» و یا غیر موجّه،هرچند نه عملاً ممنوع،اشتغال دارند.نویسندگانی نیز که در این زمینه قلم فرسایی نموده اند،تلاش داشته اند تا تصویر را به نوعی موجّه جلوه دهند.دوست محمد،نویسندۀ قرن نهم هجری قمری با استناد به علی ابن ابیطالب(ع) تذهیب و تزیین را این گونه تفسیر می کند:
از اندیشه بزرگان محفل راز چنین مستفاد می شود که گلستان نقش و نگاره گلزار تزیین است و آرایش و تذهیب قرآن،که تسبیح کلام و وحی الهی است.با قلم پیوند دارد و باید که این حرفۀ شریف،به طرح و نقش مزیّن گردد.
نخستین آرایش کلمۀ وحی الهی به مولای متقیان و قائد پرهیزکاران،شیرخدا،شاه ولایت،علی ابن ابیطالب(ع) نسبت داده شده و دیگران در این حرفۀ شریف به حضرتش تاسی جُسته اند.برگی چند که اصطلاحاً به آن اسلامی اطلاق می شود،به حضرتش منسوب است.1
و در جای دیگر به لحاظ موجّه دادنِ چهره سازی و تصویرِ انسان دوست محمد به سنّت متوسّل شده و آغاز چهره پردازی را به دانیال نبی نسبت می دهد:
هرچند،به لحاظ حفظ شئونات شرعی،استادان فن در این مورد سر به جیبِ تفکر فرو می برند،ولی از نوشتۀ بزرگان قوم چنین بر می آید که آغاز چهره سازی هم زمان با رسالت دانیال نبی بوده است.
می گویند پس از رحلت حضرت رسول اکرم(ص)،تعدادی از پیروانش،برای ترویج اسلام به بیزانس (قسطنطنیه-روم شرقی) مسافرت نمودند.در آن دیار به امپراطوری با نام هرکول مواجه شدند.پس از روبه رو شدن با موارد خارق العاده و عجیبِ بسیار،] امپراتور[ از حالات و احوال حضرت رسول اکرم(ص) جویا شد.سپس صندوقی را پیش کشید و گشود.در آن تصویری قرار داشت که موجب شگفتی حاضران گردید.هرکول چون حیرتِ حاضران را بدید، از آنان سوال نمود که آیا «این فرد را می شناسید؟»
پاسخ دادند:
خیر،هرگز با چنین چهرۀ درخشانی روبه رو نگشته ایم و هرگز انوارِ تابناک آن بر ما آشکار نبوده است.
هرکول گفت:
این چهرۀ حضرت آدم ابوالبشر است.
و هم چنان به نشان دادن چهره ها ادامه داد تا این که به چهرۀ حیرت انگیزی به درخشانی آفتاب رسید،که اندامِ شاهوارش گَرد وجود حضرت آدم را از عدم به هستی گردانید و جامۀ عافیت پوشانید.از رؤیت این چهره،حیرتِ حاضران از دیدن نخستین چهره ها از میان برخاست و حیرت شان از انوارِ تابناک زیبایی چهرۀ اخیر فزونی یافت...زمانی که حاضران با چهره روبه رو شدند،قطره های اشک مانند دانه های الماس از گونه های شان سرازیر گشت و قلبشان از عشق به حضرت رسول آکنده شد.با دیدن اندوه،التهاب و اشک هایشان،هرکول علت را جویا شد.


ترجمه انگلیسی به فارسی سایت تحقیق

برای پیدا کردن ما فقط کافیست «سایت تحقیق» را در گوگل سرچ کنید

ترجمه فارسی به انگلیسی سایت تحقیق
xسفارش ترجمه
xمشاوره پایان نامه
xسفارش تایپ سایت تحقیق
با کلیک روی +۱ ما را در گوگل محبوب کنید

شماره پاسخگوی سایت : 09118370377
Email : tahghighnet@yahoo.com
www.tahghigh.net 2007 - 2017