موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...

موضوع : اسلام گرایان در لیبی
تحویل در محیط : word

عنوان سفارش :
اسلام گرایان در لیبی
تعداد صفحه :
12
قیمت :
6000 تومان

مقدمه
پیشرفت اسلام گرایی در لیبی تحت تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی – اقتصادی کاملاً متفاوت موجود در هر یک از این کشورها قرار داشته است. در سودان، اسلام‌گرایی از طریق یک کودتای نظامی به پیروزی رسید. در لیبی معمرقذافی با بهره‌برداری از اسلام به عنوان یکی از عناصر اصلی ایدئولوژی خود، جریان عمده اسلام‌گرایی را تحت کنترل درآورده است. در یمن دولت اتحاد تحت رهبری علی عبدالله صالح برخی اصول اسلام‌گرایی را گرفته و در عین حال کثرت‌گرایی فرقه‌ای و قبیله‌ای مناطق شمالی و جنوبی کشور را جذب کرده است. در لیبی معمرقذافی با بهره‌برداری از اسلام به عنوان یکی از عناصر اصلی ایدئولوژی خود، جریان عمده اسلام‌گرایی را تحت کنترل درآورده است.توسعه کند اسلام‌گرایی در لیبی نتیجه حکومت شخصی «برادر» معمرالقذافی بوده است. قذافی از کودتای سپتامبر 1969 در پی تدوین فرمول گلچین شده‌ای از مشروعیت سیاسی بوده است که انعکاس دیدگاه خاص او از جامعه ایده‌آل و نقش شخصی خود وی به عنوان رهبر آن جامعه است . گرچه ترکیب «فرمول سیاسی» او در طول زمان تغییر کرده است، اما همیشه در برگیرنده یک جزء اسلامی بوده است که حکایت از کارآیی آن به عنوان یک ابزار مشروعیت بخشی دارد.
تکامل فرمول ایدئولوژیک قذافی و نتایج آن در سیاست‌گذاری حاکی از تلاش یک انسان «حاشیه‌ای» جهت کسب هویت و مشروعیت در دورانی می‌باشد که وی در پی قدرت و شناسایی در سطح جهانی است . قذافی که در یک خانواده معمولی قبیله‌ای در فزان به دنیا آمد و مدعی داشتن سابقه خانوادگی مقدس (رابط) بود تا قبل از اینکه تحت نفوذ قدرت شعار ناسیونالیسم عرب جمال عبدالناصر قرار بگیرد، تربیت اسلامی سنتی داشت.
الگوی اولیه قذافی به عنوان یک انقلابی نظامی، جمال عبدالناصر تجسم رهبر کاریز ماتیک عربیسم بود. در واقع این برنامه رادیویی «صوت العرب» از قاهره بود که هویت او را شکل داد. با این همه برخلاف عربیسم غیرمذهبی ناصر، ناسیونالیسم قذافی دارای عناصر قوی اسلامی بود که ریشه در سابقه قبیله‌ای وی داشت . بنابراین برای قذافی طبیعی بود که تصویری از اسلام آکنده با ناسیونالیسم عرب ارائه دهد. در واقع رژیم جدید به سرعت یک چهره احیاء‌طلبی به خود گرفت و به اجرای قوانین قرانی در رابطه با تغذیه، اجرای حدود اسلامی و بستن کلیساها و کلوپ‌های شبانه دست زد. با این همه این اسلام‌گرایی اولیه نوعی کناره‌گیری آگاهانه از اصول مقدس جنبش سنوسیه بود که ملک ادریس پادشاه طرفدار انگلیس به کار می‌بست. تمام محافل (زوایا) سنوسی تحت کنترل دولت قرار گرفت و رژیم یک مفتی اعظم برای کشور منصوب کرد که نشانه حمایت او از نهاد مذهبی بود. به هرحال، چندین تحول خارجی و داخلی در اوائل دهه 1970 دست به دست هم داد و به رادیکال کردن رژیم و فرمول ایدئولوژیک ناسیونالیستی اسلامی آن کمک کرد.
تلاش قذافی برای کسب عنوان رهبری پان عربی پس از مرگ ناصر مکرراً با شکست مواجه شد و بسیاری از تلاشهای او برای ارائه طرحهای وحدت با سایر کشورهای عرب ناکام ماند. قذافی که از همسایگانش منزوی و در داخل نیز با مخالفت روبه‌رو شده بود از طریق روشهای مردم پسندانه و با حمله به بروکراسی و بازرگانان کوچک در پی کسب حمایت توده‌ها برآمد. دست زدن به «انقلاب فرهنگی» به شیوه مائوتسه تونگ در «کتاب سبز» او مجسم شد که ترکیبی است از اسلام، ناسیونالیسم، مردم‌گرایی، مساوات طبی سوسیالیستی و دمکراسی مستقیم.
..................

تحقیقهای مشابه
موسیقی در اسلام - تحلیل
18 صفحه - 6000 تومان
ازدواج در اسلام
23 صفحه - 6000 تومان
ازدواج در اسلام
23 صفحه - 6000 تومان
نظر اسلام در مورد منابع طبیعی
18 صفحه - 7500 تومان
نقش جهاد در گسترش اسلام در صدر اسلام
10 صفحه - 1500 تومان
حقوق زن در اسلام و غرب
20 صفحه - 9000 تومان
مقایسه انسان در اسلام و سایر مکاتب
19 صفحه - 7500 تومان
نظر اسلام در مورد همسایه داری
15 صفحه - 7500 تومان
بررسی و تجزیه و تحلیل مساله فرزند كشي در اسلام و عرف
43 صفحه - 15000 تومان
نقش اسلام در معماری ایران
7 صفحه - 1500 تومان
ترجمه مقاله و تحقیق - ادغام دو حوزه ارزی در اوایل اسلام
19 صفحه - 57000 تومان
جایگاه رفاه اجتماعی در حقوق اسلام -روش تحقیق
50 صفحه - 30000 تومان
جایگاه رفاه اجتماعی در حقوق اسلام -روش تحقیق
50 صفحه - 21000 تومان
اسلام گرایان در لیبی
12 صفحه - 6000 تومان
  • مجری کارهای پژوهشی عمومی، علمی پژوهشی و مروری
  • کارهای آماری و تجزیه و تحلیل داده
  • تحلیل کمی و کیفی
  • انجام کلیه خدمات نگارش، ترجمه تخصصی ، ویرایش مقاله ها و پایان نامه ها
  • انجام رفرنس نویسی استاندارد با نرم افزار EndNote
  • آماده سازی پاورپوینت مربوط به ارائه در جلسات و همایشها
  • Tel : 09385735506 - 09118370377
    Email : tahghighnet@yahoo.com
    Telegram : @tahghighnet
    Instagram : tahghighnetinsta
    www.tahghigh.net
    2024 - 2007