|
موضوع :
مانیتور
تحویل در محیط : word
|
عنوان سفارش :
مانیتور
تعداد صفحه :
36
قیمت :
12000 تومان
|
فهرست مطالب
مقدمه:
تاریخچه
معایب
اساس كار مانيتورهاي LCD :
مانيتور CRT
پرتو الكتروني:
مانيتورهاي CRT امروزي:
سرعت تازه سازي ( refresh ) يا فركانس بالا:
تفاوت مانیتور پلاسما و LCD
مزایای پلاسماها بر LCDها:
دومین عامل برتری پلاسماها
سومین مورد برتری پلاسماها
مزایای LCDها بر پلاسماها:
كاليبراسيون مانيتور
نمونه ای از كاليبراتورهای سخت افزاری
توانايي ديدن سايه هاي روشن
مقايسه بين مانيتورهاي:
كيفيّت تصوير و رنگها
تكنولوژي ساخت
تكنولوژي لامپ تصوير
فركانس تصويري
نتیجه گیری
منابع :
مقدمه:
مانیتور یکی از عناصر سخت افزاری مهم در کامپیوتر است که از آن بعنوان دستگاه استاندارد خروجی و در جهت نمایش اطلاعات استفاده می گردد.صفحات نمايشگر كه " مانيتور " نيز ناميده مي شوند ، متداولترين دستگاه خروجي در كامپيوترهاي شخصي محسوب مي گردند.از سال 1970 که اولين نمايشگر ها ( مانيتور های مبتنی بر متن ) برای کامپيوتر های شخصی عرضه گرديند، تاکنون مدل های متفاوتی مطرح و عرضه شده است :
- شرکت IBM در سال 1981 مانتيورهای CGA را معرفی کرد. مانتيورهای فوق قادر به نمايش چهار رنگ با وضوح تصوير 320 پيکسل افقی و 200 پيکسل عمودی می باشند.
- شرکت IBM در سال 1984 مانيتورهای EGA را معرفی کرد. مانيتورهای فوق قادر به نمايش شانزده رنگ و وضوح تصوير 350 * 640 بودند.
- شرکت IBM در سال 1987 سيستم VGA) را معرفی کرد. مانيتورهای فوق قادر به نمايش 256 رنگ و وضوح تصوير 600 * 800 بودند.
تاریخچه
در سال 1970 اولین نمایشگر برای کامپیوترهای شخصی ساخته شد. این مانیتور فقط برای نمایش متن کاربرد داشت اما پس از یک دهه در سال 1981 شرکت IBM اولین مانیتور که میشد از آن برای نمایش تصویر استفاده کرد را ساخته و روانه بازار کرد. این مانیتور تنها قادر به نمایش چهار رنگ و با وضوح تصویر 320 پیکسل افقی و 200 پیکسل عمودی بود. هر چند در آن زمان تمام تلاش این شرکت در ساخت و تولید مانیتورهایی با قابلیت بالاتر و ارائه تصویر بهتر بود اما شاید فکرش را هم نمیکردند که در طول چند دهه این صنعت این چنین دچار تحول شود و مانیتورهایی با کیفیت بسیار بالاتر ساخته شوند. تا قبل از سال 1988 بهترین نمایشگرها قادر به نمایش 256 رنگ و وضوح تصویر 350 در 640 بودند. این نمایشگرها به علت تکنولوژی به کاربرده شده در آن عموما با نام CRT معروف بودند.
آغاز مسابقه
البته در سال 1990 شرکت IBM یک مدل جدید از این سری مانیتورها ساخت که از سیستم XGA استفاده میکرد. این سیستم با وضوح تصویر 600 در 800 قادر بود که 16/8 میلیون رنگ و با وضوح تصویر 768 در 1024 قادر به نمایش 65536 رنگ بود. در مانیتورهای CRT که لامپ تصویر آن به صورت محدب است یک آداپتور UXGA وجود دارد که اطلاعات دیجیتال ارسال شده از یک برنامه را پس از ذخیره کردن در حافظه ویدئویی, با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ, این اطلاعات را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل کرده و توسط یک کابل VGA به مانیتور ارسال میکند. درون محفظه مانیتور این اطلاعات به تفنگ الکترونی رفته و این تفنگ الکترونی اطلاعات دریافتی را به صورت الکترونهای قرمز, آبی و سبز مجزا میکند. این الکترونها که بار منفی دارند از سطح تفنگ الکترونی رها شده براثر خلا داخل لامپ به سمت صفحه نمایش که بار الکتریکی مثبت دارد حرکت میکنند. داخل صفحه نمایش, پوششی فسفری دارد که برخورد الکترونها با آن باعث نورانی شدن یک پیکسل در نقطه برخورد میشود. نورانی شدن و خاموش شدن یک پیکسل که fade نام دارد در مدت یک ششم ثانیه صورت میگیرد و با فرکانسی معادل 75 یا 85 هرتز عمل بازسازی یا refresh صورت میگیرد. استفاده از این میزان فرکانس به منظور جلوگیری از لرزش تصویر است. جریانات الکترونی در طول مانیتور دائما در حال حرکت هستند در حالی که تفنگها کاملا ثابت هستند. محل پیکسلها که الکترونها در نهایت به آنجا میروند از قبل مشخص نشده است بنابراین تغییر قدرت تفکیک در اینگونه نمایشگرها به سادگی صورت پذیر است.
اگر فاصله هر پیکسل تا تفنگ الکترونی مساوی باشد کنترل این نمایشگرها راحتتر است و در آن صورت لامپ تصویر به صورت قسمتی از یک کره با شعاع مساوی درمیآید و در نتیجه انحنا صفحه نمایش زیاد به نظر میرسد که البته صفحات نمایش CRT تقریبا بدین شکل است.
..................
|
|
|