موضوع :
حقوق زن
تحویل در محیط : word
|
عنوان سفارش :
Øقوق زن
تعداد صفحه :
16
قیمت :
6000 تومان
|
مقدمه
براى تبيين و ارايه يك تعريف روشـن و جامع از ((حقوق زنان)) در سطح جهان تاكنـون مطالعات و بـررسيهاى مختلف و گـوناگـونـى بـا رويكردهاى متفاوت و بعضا متناقض صورت پذيرفته است. در كشـورهاى مسلمان نيز چنيـن مطالعات و بـررسيهايـى, آن هـم با ديـدگاههاى گوناگـون انجام شـده است و شايد بتـوان گفت كه در ايـن كشـورها نوعى بحران فرهنگى و فكرى در زمينه هاى گوناگـون سياسى, اجتماعى و فرهنگـى و از جمله در خصـوص موضـوع مـورد بحث, جريان داشته و دارد. در ميان كشـورهاى مسلمان, در كشـور ما در صـد سـال اخيـر شـوون و حقـوق زنان مـوضـوع بحث, بررسى, مطالعه و حتـى مناقشات مختلفى بـوده است. بررسى و نقد مـوقعيت اجتماعى, مدنى و حقـوقى زنان و خـواستهاى تـرقـى خـواهانه در زمينه هاى اجتماعى, مذهبـى, علمـى و ... حاصل پـرسشهاى جـديـد, نگرش و معرفت تازه به مسايل فردى و اجتماعى و در نهايت نتيجه نـوعى بيـدارى فطـرت انسانـى, الهى افـراد در جهت شكـوفا ساختـن استعدادهاى نهفته بشـرى است.
با مطالعه تاريخ, ناديده انگاشتـن حقوق انسانى و اجتماعى زنان, و ظلـم و ستـم نسبت به آنها را در طـى قرون مختلف و همچنيـن در مقاطعى از زمان پيشرفتهاى مثبتى در جهت رفع تبعيض و ظلم و ستـم از آنان را ملاحظه خـواهيـم نمود. اما بحث در خصوص حقوق زنان در دوران اخيـر از نهضت حقـوق زنـان در غرب در قـرن بيستـم آغاز و وارد مرحله اى جـديد, بحث انگيز و مجادلهآميزى حتـى در داخل خـود كشورهاى غربى شد. ((جنبشهايى كه توسط دو جنگ جهانى متلاشى شد و سپـس در حدود 1970 تـولـدى ديگـر يافت.)) ايـن جنبشها به جنبشهاى فمينيستـى معروف هستنـد. ((فمينيستها يكپـارچه نيستنـد. آنـان نظريه هــاى متعددى پديد آورده اند كه در پـى آن اند تا از علل فرو دستى زنان پرده بردارند و براى رهايى زنان سياستهايى بيابند.)) انـواع نگرشهاى فمينيستـى ستمـديدگـى زنان را مسإله اصلـى دانسته اما تبيينهاىشـان در مـورد علت ستمـديـدگـى زنـان و نيز راهبـردهاى پيشنهادىشان براى از بيـن بردن آن متفاوت است. و صاحب نظران بسيارى معتقدند جنبـش حقوق زنان على رغم توفيقات و خدمات بسيارش در خصـوص طـرح مسـايل زنان و احقاق حقـوق آنها به صـورت عملـى, گـرفتـار تفـريط و اشتبـاهـات خطـرنـاكـى نيز شـده است:
در دوران اخيـر نظريه اى كه, فـرودستـى زنـان و نـابـرابـريها و تفاوتهايـى كه مـوجب عقب ماندگـى زنان و تبديل شدن آنها به جنـس دوم مـى شـود را ناشـى از تفاوتهاى طبيعى و زيستـى ميان دو جنـس مـى داند و هر گـونه تغيير در ايـن خصـوص را نـوعى هجـوم به نظم طبيعى اشيإ مى پندارد, مـورد انتقاد شديد قرار گرفت و در مقابل نظريه اى نضج گـرفت كه نابـرابـريها و تفـاوتهاى ياد شـده را نه نتيجه تفاوتهاى طبيعى و زيستـى و حاصل يك نظم طبيعى مبتنـى بـر ايـن گـونه تفاوتها و يا ناشـى از اراده خـداوند مـى دانـد بلكه تإكيد مـى كند كه ايـن نابرابريها و تفاوتها نتيجه تإثير محيط و رفتـار اجتمـاعى نادرست و نـاعادلانه بـا زنـان, مجمـوعه اى از پيشداوريها, سنتها و قـوانيـن نادرست و ناعادلانه در باره زنان, حقـوق و نقشهاى آنان و ... مـى باشد. اجتماعى شـدن بر اساس ايـن پيشـداوريها و سنتها و محـروم بـودن زنان از آمـوزش, امكـانـات اجتماعى, فرهنگـى و اقتصادى و فرصتهاى برابر و گرفتارى آنها در چنگال سنتهاى جاهلانه در طـى قـرون متمادى, از زنان مـوجـوداتـى ساخت كه در مـوارد بسيارى خـودشان نيز دچار ايـن پندار شدند كه آرى, جنس دوم اند. و ايـن گونه بود كه جامعه هيچ گونه دينى نسبت به آنها احساس نمى كرد. با مورد سـوال و انتقاد جدى قرار گرفتـن ايـن پيشداوريها و افكار و اعمالى كه زنان را فرودست و ستمديده مى سازد, ايـن نظر مطرح شد كه زنان به عنوان موجوداتى انسانى حق شكـوفايى تمامى استعدادها و ابعاد شخصيتـى خـود (فكرى, اخلاقـى, عاطفـى, سيـاسـى, اجتمـاعى ...) را بـايـد داشته بـاشند. همان طـور كه بيان كـرديـم در كشور ما در صـد سال اخير شـوون و حقـوق زنان مـوضـوع بحث, بررسـى, مطالعه و حتـى مناقشات مختلفى بوده است. در عصر رژيـم پهلوى, حقوق زنان در شكلهاى خشـونتآميز و بى تـوجه به هـويت فرهنگى و دينى جامعه و حتى با شيـوه ديـن ستيزانه مطرح شد. گـرچه حقـوق زنـان مسلمـان و ايـرانـى در آن دوران در عرصه هـاى گوناگـون آموزش, فرهنگ, سياست و اجتماع و ... و در حـوزه حقـوق خانـوادگـى مـى بايست مـورد تـوجه جدى قرار گرفته و براى مشكلات, محروميتها و مسايل گوناگـون آن چاره انديشى مى شد ولى ايـن شيـوه ديـن ستيزانه و بى تـوجه به هـويت فرهنگى و مذهبـى جامعه, در طرح حقـوق زنان, خـود سبب شد كه علماى مذهبـى, بحق آن را مقابله با اسلام و احكـام آن و نقشه بيگانگـان دانسته و به مقـابله بـا آن برخيزند. اما در جريان انقلاب اسلامى و پـس از آن, نگاه و رويكرد به زنان, مسايل و حقـوقشان چرخشى اساسـى كرد.
..................
|