موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...

موضوع : پروژه با عنوان تحلیل و بررسی ادبیات نمایشی در گیلان
تحویل در محیط : word

عنوان سفارش :
پروژه با عنوان تحلیل و بررسی ادبیات نمایشی در گیلان
تعداد صفحه :
96
قیمت :
42000 تومان

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: مختصری از تاریخچه ی تحقق ادبیات نمایشی در ایران از قرن 13 به بعد
فصل دوم: تاریخ نمایش در گیلان ، نقش گیلان در تاریخ ادبیات نمایشی ایران
تاریخچه ی نمایش گیلان
دسته ها و گروهای نمایشی گیلان
مجمع امید ترقی
میرزا محمد حسین دایی نمایشی
رجاء آدمیت
دسته محمدیه
نخستین زن بر صحنه ی نمایش
وضع نمایش در خارج از رشت
ترقی ایران
هیئت تئاترال آزاد
جمعیت اخوت
انجمن فرهنگ
مجمع آزاد ایران
انجمن گلشن
انجمن آیینه عبرت
جمعیت گیل
شرکت هنر
کانون آیینه
استودیو درام گیلان
کانون هنر پیشگان پیروز
کلاس تئاتر ایران
فصل سوم: آثار نمایشنامه نویسان گیلان با یک نگاه تحلیلی
واژه های گیلکی در ادبیات فارسی
بررسی یک نمونه
معرفی نمایشنامه نویسان گیلان
گریکور یقیکیان
م. کسمائی
عباد الله رنجبر
فریدون نوزاد
رحیم روشنیان
محمد علی افراشته
اکبر رادی
محمود طیاری
ابراهیم رهبر
احمد مسعودی
محمود مسعودی
محمود رهبر
م. ا. به آذین (محمود اعتماد زاده)..
فرامرز طالبی
علیرضا پارسی
فرهنگ توحیدی
علی حاج علی عسکری
فصل چهارم: گزارش کار عملی.
مقدمه:
توجه به فرهنگ و فولکاور هر منطقه ی جغرافیایی از سرزمین بزرگ و زیبای ایران همیشه مورد علاقه ام بوده و حال اینکه گفتن از خطه ی زیبای گیلان ( شمال ایران) که زادگاه ام است قطعا برایم جذابیتی دو چندان دارد، اما فرصتی که بتوان به این موضوع پرداخت به هر دلیل دست نداد؛ تا اینکه زمان ارائه پایان نامه فرا رسید و من زمان را برای ادای دین به سرزمین مادری و زادگاهم فراهم دیدم، چه فرصتی مناسب تر از این.
از مدت ها قبل با آثار استاد اکبر رادی، نمایشنامه نویس پر آ وازه ی ایران و باعث افتخار اینکه او اهل گیلان بود و این خود یکی از عواملی بود که مرا در راه پرداختن به موضوع مورد علاقه ام مصمم تر کرد.
از آنجائی که علاقه ی زیادی به نمایش ایرانی دارم ابتدا قرار بود به یکی از انواع نمایش ایرانی بپردازم، اما تقریبا از ترم 6 بود که تصمیم گرفتم یک بررسی در زمینه ی ادبیات نمایشی دهه ی 40 ایران انجام دهم، چون این دهه که نمایشنامه نویسان بزرگی را به ادبیات نمایشی ایران معرفی کرده می توانست دستاویز خوبی برای من باشد.
پس از یک سری مطالعات تصمیم بر این شد که ادبیات نمایشی دهه 40 ایران را که البته سردمداران آن مرحوم استاد (( غلامحسین ساعدی )) و مرحوم استاد(( اکبر رادی )) بودند را موضوع پایان نامه ام قرار دهم . اما به دو دلیل – یکی اینکه این موضوع قبلا توسط چند تن از دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته بود و دوم اینکه من بیشتر دوست داشتم منحصرا به گیلان بپردازم که با آن سابقه ی کهن تئاتری اکنون تا حدود زیادی مهجور مانده – موضوعم را تغییر دادم. با مشورت هائی که با استاد راهنما ام جناب تقی لر، داشتم سر موضوع (( نمایشنامه نویسی در گیلان )) اتفاق نظر پیدا کردیم.
یکی دیگر از دلایلم این بود که دوست داشتم متن (( مرگ در پائیز )) استاد رادی را برای پروژه ی عملی انتخاب کنم و قصد تغییر عقیده هم نداشتم، چون تعلق خاطر عجیبی به این اثر استاد دارم.
فصل اول:
مختصری از تاریخچه ی تحقق ادبیات نمایشی در ایران از قرن 13 به بعد
درنيمه اول قرن سيزدهم هجري، با بازگشت دانشجوياني كه به اميرعباس ميرزا نايب‌السلطنه به اروپا اعزام شده بودند، آشنائي ايران با فرهنگ مغرب‌زمين شروع شد وهرچه اين روابط بيشتر مي‌شد، نفوذ فرهنگ و هنر غرب درايران رو به فزوني مي‌رفت، و بدين وسيله نهضت بزرگي دركليه شئون اجتماعي ايران پديد مي‌آمد. عده‌اي از علاقمندان به هنر نمايش به تدريج به نوشتن نمايش‌نامه‌هائي به سبك اروپائي شروع كردند و اين درست همزمان با فترت تعزيه و پيشرفت تقليد يا نمايش‌نامه‌هاي شادي‌آور درايران بود. اولين تالار نمايشي كه به سبك اروپائي درايران ساخته شد تالار مدرسه دارالفنون است كه به امر ناصرالدين‌شاه پس ازبازگشت دانشجويان اعزامي به اروپا بنا نهاده شد و ترجمه نمايشنامه “Misanthrope” مولير بنام «گزارش مردم گريز» درآن به نمايش درآمد(6). ظاهرأ «ميرزا ملكم‌خان» بايد اولين كسي باشد كه نمايشنامه‌هائي به زبان فارسي و به شيوه‌اروپائي نوشته است، قسمتي ازاين نمايشنامه‌ها درسال 1326 قمري در روزنامه اتحاد تبريز به چاپ رسيده و مجموعه كامل آنها درسال 1340 قمري در برلن منتشر گرديده است(7). و نيز مي‌توان گفت كه ترجمه ميرزا جعفر قراچه‌داغي ازمجموعه آثار نمايشي ميرزا فتحعلي‌آخوندزاده از جمله نخستين ترجمه است كه در زمينه نمايشنامه شده است. اين مجموعه شامل هفت نمايشنامه است كه درسال 1291 قمري طبع و منتشر گرديد(8). ازآن پس به تدريج مؤسسات نمايشي كوچكي درايران داير شد و اولين آنها شكرت نمايشي «فرهنگ» است كه با همكاري گروهي از فضلا تشكيل شد. اغلب اشخاصي كه به تأسيس چنين گروههائي اقدام مي‌كردند مردمي فاضل و روشنفكر بودند. اين گروهها معمولأ‌نمايشنامه‌هاي خود را در باغهاي بزرگ تهران مثل «پارك اتابك» بر روي صحنه مي‌آوردند.
يكي ديگر از مؤسسات تئاتري ايران سازماني بود به نام «تئاترملي» كه به وسيله عده‌اي از سرشناسان مملكت تشكيل شد واغلب نمايشنامه‌هاي مولير را اجرا مي‌كرد. درحدود سال 1331 قمري در بعضي از روزنامه‌ها عده‌اي از تئاتر شناسان مقالاتي انتقادي مي‌نوشتند و هنرمندان را تشويق مي‌كردند، و اين خود دليل توجه تدريجي مردم آن روزگار است به كار تئاتر.
پس از مراجعت سيدعلي نصر از اروپا گروه ديگري به اسم «كمدي ايران» با اجازة رسمي وزارت معارف تأسيس شد. اين مؤسسه در حقيقت اولين مؤسسه تئاتري است كه با اصول صحيح شروع به كار كرد و توجه مردم را به تئاتر جديد جلب نمود، «كمدي ايران» هرماه دوبار درتالار «گراندهتل» نمايش مي‌داد و بالاخره موفق شد پاي زنان راكه تا آن زمان جسارت ورود به صحنه را نداشتند برروي صحنه بازكند و اين خود توفيقي بزرگ در پيشبرد تئاتر ايران بود
پس از جنگ دوم جهاني دركار هنر تئاتر ايران تحولي بزرگ ايجاد شد، نويسندگان و مترجمان نمايشنامه با شور و هيجاني بي‌سابقه به كار نوشتن و ترجمه كردن پرداختند و با پيدا شدن افكار تازه ذوق مردم نيز تغيير كرد و به جانب تئاتر گراييد، با اين ترتيب مي‌توان گفت كه تئاتر مدرن ايران در اواسط جنگ دوم جهاني ايجاد شد، ‌دراين عهد علاوه بر «تئاتر تهران» و «جامعه باربد» چند تئاتر خوب، مثل «تئاتر گيتي»،‌«تئاتر فردوسي»، «تئاتر بهار» و «تئاتر فرهنگ» تأسيس گرديد. «تئاتر فرهنگ» پس از تأسيس شهرتي يافت و درميان سالهاي 1322 تا 1326 همه مجامع نمايشي را تحت‌الشعاع خود قرارداد. ازسال 1330 به بعد نيز چند تئاتر ديگر به تئاترهاي تهران افزود شد
........

  • مجری کارهای پژوهشی عمومی، علمی پژوهشی و مروری
  • کارهای آماری و تجزیه و تحلیل داده
  • تحلیل کمی و کیفی
  • انجام کلیه خدمات نگارش، ترجمه تخصصی ، ویرایش مقاله ها و پایان نامه ها
  • انجام رفرنس نویسی استاندارد با نرم افزار EndNote
  • آماده سازی پاورپوینت مربوط به ارائه در جلسات و همایشها
  • Tel : 09120906507 - 09118370377
    Email : tahghighnet@yahoo.com
    Telegram : @tahghighnet
    Instagram : tahghighnetinsta
    www.tahghigh.net
    2021 - 2007