موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...

موضوع : بررسي سير تحولات جهاني در آستانه قرن شانزدهم ميلادي تا کنون
تحویل در محیط : word

عنوان سفارش :
بررسی سیر تحولات جهانی در آستانه قرن شانزدهم میلادی تا کنون
تعداد صفحه :
21
قیمت :
7500 تومان

و تأثير آن بر آسياي ميانه، قفقاز و ايران همزمان با پادشاهي آخرين فرمانروايان آق‌قويونلوها كه بخش بزرگي از ايران بجز خراسان را دراختيار داشتند دوران جديدي در تاريخ جهاني شروع مي‌شد. در پايانس ده نهم هجري اوزون حسن و جانشينان وي به ناچار در رويارويي با قدرت‌هايي چون امپراطوري عثماني و جمهوري و نيز قرار گرفتند كه به ناچار ملزم به ايفاي نقش در جريانات سياسي آن دوران بودند و ليكن آنها در اين تحولات ژرف جهاني كه در حال وقوع بود كارآيي نداشتند، اما با ظهور صفوي و تسخير خراسان بدست شاه اسماعيل زمينه براي تشكيل دولتي تأثيرگذار در تحولات سياسي و مقتدر تشكيل شد و از طرفي عصر انحطاط ايران پس از عصر زرين فرهنگ خاتمه يافت در مقابل در اواخر قرن يازدهم و ‎آغاز صده بعد كه توسط نظريه‌پردازان بزرگي چون لونز و اراسموس جريان تاريخ مغرب بر شالوده جديدي استوار شد.
دنياي اسلامي‌درگير تشتت و پراكندگي و انديشه احياي خلافت بود و اين امر با تجديد خلافت در عثماني و اعلام تشيع به عنوان مذهب رسمي‌در ايران موجب شد تا دنياي اسلام به چالش بي‌سابقه دنياي غرب كشيده شود بطوريكه با رويارويي سياسي دو قدرت جهاني آن دوره و ضعيف نمودن يكي به دست ديگري موجبات چيرگي استعمار فراهم گرديد. وجه تمايز خلافت در ايران و امپراطوري عثماني موجب شكاف در جهان اسلام گرديده كه اين شكاف در برخورد با نخستين موج تجدد يعني اروپاي بعد از قرون وسطي موجب سقوط و متلاشي شدن آنها گرديد.
نحوه نگرش بر جهان اسلام، عامل بحران‌زا:
صفويان با مذهب‌گرايي سياسي و با ادعاي سيادت و تشيع در عين حال كه حوادث زيادي را تجربه كردند و ليكن تحكيم استقلال سياسي و حاكميت متمركز در ايران را بوجود آوردند به طوري كه مظاهر ملي مثل نژاد و زبان كه پايه و اساس مليّت هستند براي مردم اهميتي نداشت و آنان بيشتر بر مذهب تكيه مي‌كردند چرا كه مثلاً سلطان سليم به زبان فارسي و شاه اسماعيل به زبان تركي شعر مي‌سرودند. اختلاف در جهان اسلام در آن عصر بر پايه مليّت، قوميت، زبان و نژاد نبود بلكه بر مبناي مذهب بود. بنابر نظريه‌اي صفويان نه حكومت ملي، كه حكومتي زير لواي ديانت داشتند كه بنابر ماهيت خود به ناچار به رويارويي با امپراطوري رانده شده كه در انديشه حكومت جهاني اسلامي‌بود. شاه اسمعيل خود را معتقد به رسمي‌نمودن تشيع مي‌ديد و اعتقاد داشت از طرف خداوند و امامان مامور به انجام اين كار است و در تبليغات در مقام رفع مشكلات چنين اظهار مي‌داشت كه امام علي(ع) در رؤيا او را دلگرم كرده و از او خواسته خطبه شيعي بخواند و مخالفان را با قزلباش به قتل برساند.
از طرفي بخش اعظمي‌از جمعيت جامعه سني بودند كه موجبات تعقيب و گريز و آزار مخالفان را پديد آورد. براي مردم عادي وجود اين تهديدات براي تغيير مذهب كافي بود و ليكن براي علما كه سرسخت‌تر بودند موجبات قتل آنان و يا گريختن به مناطق سني‌نشين مثل دربار تيموري و پس از تصرف خراسان، به بخارا پايتخت خانان بخارا را پديد آورد. سختگيري شاه اسمعيل در مورد مذهب بدين خاطر بود كه او با ادعاي سيادت به تشيع گراييد و از آنجاييكه علاقه ايرانيان به خاندان علي(ع) اهميت زيادي داشت آنها خود را به امام موسي كاظم منتسب نمودند.
در حاليكه پيشينه مذهبي آنها شافعي و مريد شيخ صفي‌الدين اردبيلي بودند و صفويان و فرقه صوفيه امور خاص عرفاني را با سنت وفق مي‌دادند در حاليكه در زبان سلطان جنيد جد شاه اسمعيل تفكرات شيعه در تشكيلات صوفيان راه يافت. شاه اسمعيل با تكيه بر عوامل خارجي (قبايل آناتولي) به قدرت رسيد و ليكن نمي‌توانست آنان را با هم‌نژادان خويش‌ـ خانان بخارا و عثمانيها درگير كند و نيز به نيرويي تعيين كننده در برابر ايرانيان و مهاجران ترك و مغول نياز داشت كه تشيع با وحدت اخلاقي متكي بر مذهب موجبات وحدت ديپلماتيك و اجتماعي در ايران را فراهم نمود و در حاليكه تهاجمات عثمانيها و خانات بخارا مانع حصول وحدت ديپلماتيك مي‌گرديد كه شاه اسمعيل با دامن زدن به تشيع در ارتش ترك خود توانست اختلاف نژادي را در عثمانيها پديدار كند و شيعه مظهر ايراني بودن گرديد و براي مقابله با تركان و خانات بخارايي سني مذهب متعصب ايمان ملي عامل مقاومت ملي گرديد و در كنار آن به دولت صفوي در مقابل عثماني هويت ارضي و ديپلماتيكي داد كه نتيجه آن تحريك دولتهاي سني در مجاورت مرزهاي ايران شدو در مقابل دولت قويتر و متمركزتر گرديد.
رسميت تشيع در ايران موجبات بوجود آمدن مرزهاي عقيدتي گرديد و وضعيت اجتماعي منظور را بهم ريخت و تمايز شديدي ميان سردولت نوبنياد در منطقه پديد آورد كه اين جدايي مانع بسط زندگي معنوي و فرهنگ ايران كه دنياي قديم را فراگرفته بود شد و نفوذذ فرهنگي و معنوي ايران در قلمرو خانات بخارا و ترك‌نشينان كه زماني بر آنها مسلط بود به سستي گراييد. با گسسته شدن اين پيوندها دوره جديد نزاع‌هاي طولاني در مناسبات سياسي ايران و خانات بخارا صورت گرفت. به طوريكه در هنگام تسلط شيبانيان بر ماوراالنهر شاه اسمعيل خراسان را تصرف كرد كه آرامش دولت شيبانيان مختل گرديد و سروران اين دو سلطنت به مقاصد سياسي خود رنگ مذهبي مي‌دادند. شيبانيان در قلمرو خود با شيعيان مبارزه مي‌كردند در حاليكه اسمعيل و قزلباش‌ها شيعياني متعصب بودند و بالاخره شاه اسمعيل با تدابير خود تيموريان را در برابر آنان برانگيخت و از طرفي خود در ميدان نبرد آنان فايق آمد.
اتحاد سياسي سلسله گوركانيان هند و صفويه عليه خانات بخارا
زمانيكه شيبانيان در نزاع باصفويان بودند «بابر» موضع خود را در كابل محكم كرد و به سوي ماوراءالنهر مي‌تازد كه اين امر موفق به تسخير حصار و نواحي مركزي ماوراءالنهر و شهرهاي بخارا ـ سمرقند و قرشي مي‌شود. او اين تصرفات رابا پشتوانه مردمي‌حاصل نمود كه به زودي با از دست دادن اين پشتيباني آنها را نيز از دست داد و شكستي سخت از برادرزاده شيباني خان مي‌خورد و به حصار فرا مي‌كند تا اينكه سربازان قزلباش به ياري او شتافته، او آخرين تلاش‌ها را براي تصرف ماوراءالنهر و تسلط بر آن انجام دهد و به قتل عام مردم آن بلاد مي‌پردازد كه اين به شيبانيان انگيزه‌اي براي نابودي قزلباش‌ها القا نمود. ..................

  • مجری کارهای پژوهشی عمومی، علمی پژوهشی و مروری
  • کارهای آماری و تجزیه و تحلیل داده
  • تحلیل کمی و کیفی
  • انجام کلیه خدمات نگارش، ترجمه تخصصی ، ویرایش مقاله ها و پایان نامه ها
  • انجام رفرنس نویسی استاندارد با نرم افزار EndNote
  • آماده سازی پاورپوینت مربوط به ارائه در جلسات و همایشها
  • Tel : 09120906507 - 09118370377
    Email : tahghighnet@yahoo.com
    Telegram : @tahghighnet
    Instagram : tahghighnetinsta
    www.tahghigh.net
    2021 - 2007