موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...

موضوع : غرب زدگی
تحویل در محیط : word

عنوان سفارش :
غرب زدگی
تعداد صفحه :
7
قیمت :
1000 تومان

مفهوم غرب زدگی تقريبا به دو صورت در جامعه روشنفکری ايرانی طرح شده است . يکی از نظرگاه مذهب و اصالت کل و ديگری مذهب و اصالت کثرت . مذهب اصالت کثرت سوابقی دارد يعنی در آثار قدمايي مثل شيخ هادی نجم آبادی يا سينکی و امثال اينها تا آثار ميرزا عبدالرحيم طالبوف و کسروی و شريعتی و جلال آل احمد که اوج اين نوع تفسير کثرت انگارانه از غرب است – در همه اينها مذهب اصالت کثرت را می شود ديد .
در اين ديدگاه ، سخن از تقليد از غرب يا قبول نوعی اسارت غرب است يعنی غرب به صورت يک کل قابل تجزيه ، تفسير می شود که بخشی از آن را می توان جذب کرد و بخشی از آن را می توان کنار گذاشت .
همه کسانی که به اين نحو متعرض غرب شده اند و هويت غرب را کثرت انگارانه مطرح کرده اند به يک نحوی غرب را پذيرفته اند و وقتی غرب زدگی را مطرح می کردند در واقع آن نحو بظاهر غير اخلاقی ومبتذل گرايش به غرب را مورد حمله قرار می دادند اما با صورت علمی و صنعتی غرب تعارضی نداشتند . اکنون نيز اين جريان ادامه دارد و عده ای هستند که معتقدند علوم پايه و بخشی از علوم فنون انسانی و صنعت غربی هيچگونه مبنای فلسفی و اعتقادی ندارد و مشترک ميان اسلام و غرب و همه جهان است .
به اعتقاد اين گروه که آنها را نواسکولاستيک ها اسلامی می نامند ، اين علوم را از غرب اقتباس بايد کرد و مشکل فقط رد اخلاقيات غربی است ، نه در علم و صنعت غربی . اما يک صورت ديگری از طرح مفهوم غرب زدگی مطرح است که موسس آن مرحوم دکتر سيد احمد فرديد است . ايشان يک تفسير خاصی از غرب زدگی دارند آن هم از جهات و اعتبارات مختلف ، يکبار از نظر کل تاريخی و کل ماهوی و اسماءالله که در ادوار تاريخی تجلی کرده است که صورت غربی آن بنابر کل قهری متجلی الهی از يونان می آيد و بعد به نحو بسيط درقرون وسطای مسيحی و در دوران اسلامی ، آثاری از خودش را بروز می دهد .
بدون اينکه هويت و کل فرهنگ و تمدن اسلامی و مسيحی را مسخ بکند . در واقع ، دراين مرحله، دوره ، دوره يونانی نيست ، بلکه يونان زدگی ، آن هم يونان زدگی بسيط است . بعد به دوره سوم غرب زدگی می رسيم که غرب به عنوان يک کل ، جهان های غير غربی را تحت تاثير تقدير تاريخی غرب ، يعنی دل کندن از آسمان و تعلق پيداکردن به زمين و ايجاد بهشتی در اين جهان و کنار گذاشتن وحی و نبوت و با اراده و عقل خويشتن ، تبديل جهان به يک صورتی که نفس انسان ، در آن ارضاء بشود .
جلوه جهانی اين ايده ، به صورت تکنيک و نظام تکنيک و مدرنيته درآمده است و مدرنيسم ، اصالت اين مدرنيته و نظام تکنيک است . به هرحال در اين نظر کل انگارانه ، علم و هنر و سياست همگی باطن واحدی دارند و هيچ يک در عالم اسلامی ، شأنی جز پوشاندن ولايت و حق نخواهند داشت مگر آن که با تصرف الهی در عالم اسلامی قرار گيرند . ..................

  • مجری کارهای پژوهشی عمومی، علمی پژوهشی و مروری
  • کارهای آماری و تجزیه و تحلیل داده
  • تحلیل کمی و کیفی
  • انجام کلیه خدمات نگارش، ترجمه تخصصی ، ویرایش مقاله ها و پایان نامه ها
  • انجام رفرنس نویسی استاندارد با نرم افزار EndNote
  • آماده سازی پاورپوینت مربوط به ارائه در جلسات و همایشها
  • Tel : 09385735506 - 09118370377
    Email : tahghighnet@yahoo.com
    Telegram : @tahghighnet
    Instagram : tahghighnetinsta
    www.tahghigh.net
    2024 - 2007