موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...

موضوع : شیوه های نورپردازی
تحویل در محیط : word

عنوان سفارش :
شیوه های نورپردازی
تعداد صفحه :
20
قیمت :
7500 تومان

نورپردازی
این جمله « فیلم ها همان نور هستند » ازفدریکو فلینی فیلمساز صاحب نام ایتالیایی به سهم خود باروح وجوهرهنر فیلمبرداری واهمیت نور در سینما بیان می کند.یکی ازتواناییهای یک فیلمبردار دیدن نور وبه خاطر سپردن آن است .وجود حافظه نوری درنزد فیلمبردار ، همچون حافظه موسیقی که برای موسیقی دان ضروری است برای فیلمبردار نیز اهمیت حیاتی دارد.
درزندگی روزمره ما ، نور متغییرترین عامل محسوب می شود.ممکن است ساعت به ساعت باتوجه به موقعیت روز ، شرایط آب وهوایی ونوع منبع نور تغییرکنند.چشم ما به عنوان یک فرد عادی درهر شرایط نوری خود را با نور محیط تطبیق داده وچندان متوجه تغییرات نمی شویم .اما یک فیلمبردار باید شناخت کافی از منبع نور ، زاویه تابش نور ، شدت نور ، کیفیت نور ، رنگ نور ، سبک های نورپردازی ، ابزارهای نورپردازی و....... را داشته باشد تابتواند مانند یک نقاش چیره دست طوری صحنه را نورپردازی کند که بتواند حالات مورد نظر صحنه را با جلوه بیشتری به بیننده منتقل کند.
نورپردازی صرفأ روشن کردن یک پروژکتور نور یا لامپ قوی نور نیست که فقط صحنه را روشن کند وفیلمبرداری انجام گیرد. این امر در صحنه های خبری جایز است ولی در فیلمهای مستند یا داستانی این امر اصلأ مورد قبول نیست ونباید به سادگی از نورپردازی گذشت زیرا تفاوت فیلمهای حرفه ای با فیلمهای آماتوری در اینگونه موارد است.
البته چنانکه قبلأ نیز متذکر شده ام این نوشتار ها در این مجال اندک امکان ارائه مباحث عمیق تر راندارد ودرحد مقدورات وبه طور مقدماتی بحثهایی را درزمینه نورپردازی برای فیلمبرداران مستند ارائه خواهم داد امید که مفید واقع گردد.
نورپردازی ( Lighting )
بخش عمده ای از تاثیر گذاری تصویر ، ناشی از کار نورپردازی آن است. نورپردازی توسط مدیر فیلم برداری انجام می شود ، اما کاملا با نظر کارگردان.
در سینما ، نورپردازی چیزی فراتر از نورتاباندن به اشیا ، فقط برای نمایاندن آنها است. بخش های روشن تر و تیره تر درون قاب به ساخته شدن ترکیب بندی هر نما کمک می کنند و به این ترتیب نگاه ما را به اشیا و کنش های خاص معطوف می دارند. یک لکه که نور بیشتری دریافت کرده ، می تواند چشم بیننده را به یک نکته مهم جلب کند ، در مقابل ، سایه جزئیات را پنهان می کند یا تعلیق ایجاد می کند درباره اینکه چه چیزی ممکن است در آنجا ، در پشت سایه باشد.
نورپردازی کمک می کند تا بافت ها جلوه گر شوند : خطوط یک صورت ، ظرافت تار عنکبوت ، بافت زبر چوب ، درخشندگی یک قطعه جواهر و ... . همچنین نورپردازی به ترکیب بندی کلی نما شکل می دهد. مثلا در شکل سمت چپ که نمایی از فیلم جنگل آسفالت ( 1950- The Asphalt Jungle ) ساخته جان هیوستون ( John Huston ) است ، نوری که از یک لامپ آویزان می تابد ، اعضای باند ( انها قصد دزدی از یک جواهر فروشی را دارند ) را به صورت یک تن واحد نشان می دهد و در عین حال با تاکید بر قهرمان ، از طریق اختصاص دادن روشن ترین و تمام رخ ترین حالت به او ، نقش او را برجسته تر کرده است.
نورپردازی می تواند حس ما از شکل و بافت اشیای نمایش داده شده را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال اگر به توپی از پهلو نور بتابد یک نیم دایره خواهیم دید و اگر از جلو به آن نور بخورد ، گرد به نظر خواهد رسید.
سایه (Shadow )
یکی از مسائل بسیار مهم در نورپردازی سایه است ، زیرا سایه ها به شدت می توانند به حس فضا کمک کنند. دو نوع مهم سایه وجود دارد که هر دو در ترکیب بندی سینمایی نقش مهمی دارند :
سایه پیوسته ( Attached Shadow ): هنگامی که بخشی از یک شیء ، جلوی تابش نور ، بر بخش دیگر آن را بگیرد سایه ایجاد شده ، سایه پیوسته است. برای مثال وقتی در اتاق تاریکی رو به روی شمعی می ایستید ، بخش هایی از صورت و بدنتان در تاریکی قرار می گیرد. این پدیده سایه پیوسته است.
سایه افکنده ( Cast Shadow ): در همان مثال شمع ، بدن شما جلوی تابش نور را می گیرد و سایه ای روی دیوار پشتی ایجاد می شود ، این سایه ، سایه افکنده است.
چهار ویژگی مهم نور ، در نورپردازی یک صحنه
کیفیت نورپردازی به شدت نسبی نور بستگی دارد. به این ترتیب دو حد نورپردازی داریم :
نورپردازی سخت : همان طور که از نامش نیز پیداست ، نورپردازی را سخت می گویند که در آن از نورهای شدید استفاده شود. برای مثال در طبیعت ، آفتاب ظهر نور سخت ایجاد می کند. در نورپردازی سخت ، سایه ها کاملا مشخص و تند هستند و بافت ها و کناره های تیز ایجاد می شود. نورپردازی نرم : در نورپردازی نرم ، روشنایی ها پخش شده هستند و شدت نور به نسبت نورپردازی سخت کمتر و ملایم تر است. برای مثال نور آسمان ابر آلود ، نرم است. در این نورپردازی ، خطوط و بافت ها کمی نرم ، پخش شدگی نور بیشتر و تضاد ملایم تری بین نور و سایه وجود دارد ..................

  • مجری کارهای پژوهشی عمومی، علمی پژوهشی و مروری
  • کارهای آماری و تجزیه و تحلیل داده
  • تحلیل کمی و کیفی
  • انجام کلیه خدمات نگارش، ترجمه تخصصی ، ویرایش مقاله ها و پایان نامه ها
  • انجام رفرنس نویسی استاندارد با نرم افزار EndNote
  • آماده سازی پاورپوینت مربوط به ارائه در جلسات و همایشها
  • Tel : 09385735506 - 09118370377
    Email : tahghighnet@yahoo.com
    Telegram : @tahghighnet
    Instagram : tahghighnetinsta
    www.tahghigh.net
    2024 - 2007