موتور جستجوی پیشرفته مقالات و تحقیقات و ...

تحویل در محیط ورد : word
عنوان :

عنوان سفارش :
تعداد صفحه :
قیمت :
تومان
  • مقدمه
  • شهروند کیست؟ آیا شهروند فقط شهرنشین است؟ آیا روستانشین شهروند محسوب نمی‌شود؟ آیا شهروند همان تبعه است و آیا این دو واژه مترادف هستند؟ آیا شهروندی حق است یا تکلیف یا هر دو؟

    شهروند بر گردان واژه انگلیسی citizen و فرانسوی citoyen می باشد. ریشه لغوی آن واژه civitas است که صورت لاتینی شده واژه polites یونانی به معنای عضو یک پولیس یا دولت – شهر یونان است. این واژه از فرهنگ غرب وارد کشور ما شده است و پیشینه ای در ایران ندارد. در فرهنگ های فارسی نظیر معین و عمید نیز کلمه شهروند تعریف نشده است. در فرهنگ‌های دو زبانه نظیر آریان شهروند به معنی بومی، شهری، اهل شهر، تابع، رعیت و شهرنشینی تعریف شده است. فرهنگ فارسی امروز اولین فرهنگی است که شهروند را تعریف کرده است: «کسی که اهل یک شهر یا کشور باشد و از حقوق متعلق به آن برخوردار شود.» اگر بخواهیم به لحاظ لغوی شهروند را تعریف نماییم باید گفت شهروند مرکب از دو کلمه «شهر» به معنای جامعه انسانی و «وند» به معنای عضو وابسته به این جامعه است.

  • بیان مسئله
  • واژه شهروند معمولاً همراه با واژه دولت مطرح می‌گردد و ظهور آن را می‌توان مصادف با پیدایش نخستین دولت‌های ملی دانست. پیکره جامعه از دو رکن تشکیل شده است: فرمانروایان و فرمانبران. هرکدام از این ارکان عناوین حقوقی و وظایف خاصی را ایجاب می نماید. در صورتیکه دولت قدرت خود را ناشی از ملت دانسته و در مقابل ملت مسئولیت داشته باشد شهروند از حقوق و تکالیف متقابل در ارتباط با دولت برخوردار است از جمله حقوق می توان از آزادی عقیده، آزادی بیان، تساوی در برابر قانون، مصونیت جان، مال، مسکن و شغل از تعرض، تشکیل اجتماعات، انتخاب شغل دلخواه، تأمین اجتماعی، آموزش و پرورش رایگان، حق دادخواهی، حق تابعیت و حق اقامت نام برد. با شکل‌گیری حکومت‌های ملی موضوع شهروند و حقوق شهروندی مطرح گردید، در واقع بیشتر افرادی که در محدوده مرزهای سیاسی زندگی می‌کنند شهروند محسوب می‌شوند که دارای حقوق و وظایف مشترک می‌باشند و خود جزئی از یک ملت هستند. شهروندی را می‌توان از دو دیدگاه متفاوت مورد بررسی قرار داد که یکی ویژه بینش‌های اصالت فردی در جوامع مدنی است و دیگری بیشتر به جوامعی تعلق دارد که به نوعی دارای بینش‌های جمع‌گرایانه هستند. همه آنانی که درباره جامعه مدنی بحث نموده‌اند به نوعی ناظر به حضور شهروند بوده‌اند اما فردگرایان به شهروند تشخّص بیشتری نسبت به جمع گرایان داده‌اند. در واقع اگر بخواهیم به پیشینه فلسفی مفهوم شهروندی نظری بیفکنیم شاهد هستیم که مفهوم شهروندی همراه با مفهوم فردیت و حقوق فرد و ظهور مکاتب انسان‌گرا همچون اومانیسم و لیبرالیسم در اروپا پدید آمده است. این نظامات اجتماعی و سیاسی بر مبنای فردگرایی بنیانگذاری شده است.

  • اهمیت و ضرورت تحقیق
  • مفهوم شهروند به خودی خود و به صرف جمع شدن و تجمع افراد در کنار یکدیگر حاصل نمی شود بلکه این مفهوم در چارچوب و قلمروی جامعه مدنی شکل می گیرد. در یونان قدیم پلیس یک واحد سیاسی مستقل بود که شهروندان در کنار بردگان و غیر شهروندان زندگی می کردند اما صرف سکونت افراد در شهر، آنها را از اختیار شهروندی که همانا حق مشارکت در اداره عمومی و حوزه سیاسی بود برخوردار نمی نمود. حق بهره مندی از این امتیاز تنها شامل حال کسانی می گردید که در کسب برخی فضایل خاص موفق بودند. برخلاف دوران باستان که موقعیت برده ها، رعیت ها یا اتباع بر سلسله مراتب و سلطه دلالت داشت امروز شهروندان رسماً از عضویت مشروع برابر در یک جامعه بهره مند می شوند. شهروند یک انسان است و از حیوان و نبات بواسطه عقل و انسانیتش جدا می شود

  • روش تحقیق
  • روش تحقیق در این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و با استفاده از (کتب، مجلات ، مقالات و... ) انجام پذیرفته است.

  • فصل دوم :منشور حقوق شهروندي
  • مبحث اول: اصول کلی، برنامه و خط مشی دولت
  • نظر به کرامت و ارزش والاي انسان در شریعت مبین اسلام؛ نظر جایگاه رفیع انسان که در آیه شریفه 70 در سوره مبارکه و لَقَد کَرَّمنا بنی آدم و حملْناهم فی الْبرِّ و الْبحرِ و رزقْناهم منَ الطَّیبات و فَضَّلْناهم على کَثیرٍ ممن خَلَقْنا تَفْضیلا

    "و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا (بر مرکبها) بر نشاندیم، و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم، و آنها را بر بسیارى از آفریدههاى خود برترى آشکار دادیم" : نظر به فرمایش گهربار حضرت امام علی(ع)» جعلَ اللهُ سبحانَه حقُوقَ عباده مقَدمۀً لحقُوقه فَمن قام بِحقُوقِ عباداللهِ کانَ ذلک مؤَدیاً الَی القیامِ بِحقُوقِ اللهِ تَعالی»

    با این ترجمه که « خداوند سبحان حقوق بندگانش را بر حقوق خودش مقدم دانسته است پس هرکه حقوق بندگان را رعایت کند، این امر به اداي حقوق خداوند منجر خواهد شدـ»0 (شرح غرر الحکم،ج 3، ص 370)..

  • گفتار اول- قواعد عمومی (فصل اول مشور حقوق شهر وندی)
  • ماده 1- قواعد عمومی حاکم بر این منشور عبارت است از:

    کلیه اتباع ایران صرف نظر از جنسیت، قومیت، ثروت، طبقه اجتماعی، نژاد و یا امثال آن از حقوق شهروندي و تضمینات پیش بینی شده در قوانین و مقررات، برخوردار میباشند. این منشور هیچگونه تأثیري بر دیگر حقوق اتباع ایرانی و حقوق اتباع سایر کشورها که در سایر قوانین و مقررات و یا کنوانسیونهاي بین المللی(که ایران وفق مقررات به آنها ملحق شده است) مقرر گردیده، ندارد.

  • گفتار دوم :تاریخچه
  • اگر بخواهیم به لحاظ تاریخی مفهوم شهروند، حقوق شهروندی و دولت را ریشه‌یابی بنماییم می‌بایست به قرن ها پیش بازگردیم. شاید بتوان مفهوم شهروند را در میان اندیشه کلاسیک یونان باستان و دمکراسی آن پی‌جویی نمود که نقطه شروعی برای دموکراسی مدرن است. اولین فیلسوف و متفکر سیاسی که به مفهوم شهروند در تئوریهای سیاسی پرداخته است افلاطون بود. وی در کتاب «جمهور» شهروندان را یکی از محورهای اصلی تأسیس دولت و حکومت مطلوب قرار می‌دهد. ارسطو نیز شهروند را کسی می‌داند که در حکمرانی و فرمانبرداری سهیم باشد. نقاط عطف مفهوم شهروند و شهروندی آتن سده چهارم، دوره رنسانس، استقلال آمریکا و انقلاب فرانسه است.انقلاب کبیر فرانسه با شعار آزادی، برابری و برادری صورت پذیرفت. بعد از وقوع انقلاب نخستین سندی که از حیث انشاء حقوق فردی و طبیعی و به لحاظ شیوه نگارش و کلیت و عمومیت آن شهرت جهانی یافت اعلامیه حقوق بشر و شهروند مصوب 1789 بود که بعدها به عنوان دیباچه به قانون اساسی فرانسه اضافه گردید

  • گفتار سوم : نظریه حقوق طبیعی
  • نظریه حقوق طبیعی جان لاک بر سه اصل استوار بود:

  • 1- سلطه سیاسی معلول اراده پروردگار نیست بلکه مبتنی بر توافق انسان‌هاست.
  • 2- نظامات حقوقی و دولتی باید ناظر بر رفاه انسانی باشد و هماهنگ با اصول عقل.
  • 3- انسان دارای حقوق فطری است که باید از سوی دولت محترم شناخته شود.
  • جان لاک با طرح نظریه حقوق طبیعی مدعی شد که ریشه تمام حقوق در طبیعت است و حال چون طبیعت همه جا یکسان عمل می‌نماید لذا، حقوق همه افراد با هم برابر و یکسان است وتمام افراد باید بطور مساوی در تعیین سرنوشت خود شرکت داشته باشند. طبق این نظریه که منشاء دولت را حقوق طبیعی فرد می‌داند علت وجودی دولت را حمایت از حقوق شهروندانش دانسته است.

  • گفتارچهارم :شهروندی و تابعیت
  • تابعیت و شهروندی مفاهیمی نزدیک به هم هستند که برخی آنها را مفاهیمی همسان دانسته‌اند. این امر در وضعیتی که این دو واژه به جای همدیگر بکار می روند شاید صحیح جلوه کند کمااینکه امروزه در برخی کشورها از اصطلاح تبعه برای شهروند استفاده می کنند. اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده 1 تا 15 حق شهروندی (تابعیت) را به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر قلمداد کرده که حفاظت از سایر حقوق منوط به آن است در واقع اگر فردی تابعیت دولتی را نداشته باشد از سایر حقوق نیز محروم می شود. اما می بایست تفاوت هایی میان تابعیت و شهروندی قائل شویم

  • مجری کارهای پژوهشی عمومی، علمی پژوهشی و مروری
  • کارهای آماری و تجزیه و تحلیل داده
  • تحلیل کمی و کیفی
  • انجام کلیه خدمات نگارش، ترجمه تخصصی ، ویرایش مقاله ها و پایان نامه ها
  • انجام رفرنس نویسی استاندارد با نرم افزار EndNote
  • آماده سازی پاورپوینت مربوط به ارائه در جلسات و همایشها
  • Tel : 09385735506 - 09118370377
    Email : tahghighnet@yahoo.com
    Telegram : @tahghighnet
    Instagram : tahghighnetinsta
    www.tahghigh.net
    2024 - 2007